2020

Året som för alltid kommer bli ihågkommet som året med CORONA. Vi fyllde hela vårt skåp med konserver och pulversoppor ifall hela samhället stängde ner, det var reseförbud, karantäner, munskydd, HANDSPRIT och distansundervisning. För mig var det även ett år då jag (äntligen) blev klar med mina universitetsstudier och fick min lärarlegitimation, jag började på Cuben Högdalen (och jobbar som lärare HELTID), jag jobbade i Liljeholmen, jag lärde ut nybörjarengelska för första gången (SÅ KUL!), jag frigjorde mig från giftiga människor, jag bad om löneförhöjning för första gången någonsin (för att jag förtjänade det), jag slutade använda Facebook, vi gick på medeltidsrestaurang, jag åkte på räkbåt med nya jobbet och jag vägde för första gången över 100 kilo.
Resan till England i december.

(Har inte läst mycket i år, nästan bara Sagan om Isfolket-serien med Darren)

(Ri Cora Restaurang and Bar, Skanstull)

27/4

England-resan!!!

Jag vet, det är long overdue, men här kommer äntligen en lite längre redogörelse för hur det var att fira jul och nyår i England! Jag ville rita typ 10 till serier, men då hade den aldrig blivit av, så nu kör vi!
 Vi åkte från pyttelilla söta Västerås flygplats med Ryanair. Masker på från sekunden man gick av flygbussen till man kom till ens airbnb!
Försökte få lite sömn, men det gick inte. Tydligen såg jag ut som en rånare (förstår inte varför):
Vi åkte genom London (jag vet, jag vet, mutant-Corona-viruset, men det gick bra! Mask på hela tiden!)
Vi anlände till Middlesbrough (nordöstra England), efter en mycket komfortabel tågresa, runt kl. 23 på kvällen. Vackra juldekorationer!
Det var self-check in till vår lilla lägenhet, skönt. En tvåa med kök, badrum, tvättmaskin, ALLT. Jättefint!!!
Sovrum:
Vardagsrum:
Kök:
Själva utsidan av huset (det fanns också en (deprimerande) bakgård):
På väg till Darrens flickors hus (vår lägenhet precis till vänster, det var ca 10 kvarter att gå):
Jag har visat bilder tidigare hur KUL vi hade. Och vilken god mat jag har ätit.
Jag köpte två fina (återanvändbara) HUFFLEPUFF-munskydd!!
 Våldsamma lekar, Darren blockade Lilis spark som gjorde att han fick lillfingret ur led, aow! Han åkte till sjukhuset (dagen efter) och fick det åtgärdat.
Efter sjukhuset gick han och gjorde en tatuering (Halo/Masterchief-tema)! Han var mycket stolt och nöjd (julklapp från mig)!
Vi firade ju som sagt på juldagen. Det var ett nöje att se två små vilda monster attackera en hög med julklappar var (och sedan fick jag leka med deras prylar resten av vistelsen, WIN!!!).
Jag försökte sätta på svenska Kalle Ankas julafton, men barnen var bara halvt roade (hittade någon alldeles för lång version på Youtube, dammit).
De överdrev inte om maten. Inte bara var den fantastisk, portionen var också lika stor som lovad (den där "tallriken" är alltså en BRICKA. Bricka.). Allt tack till Terriannes ypperliga matlagning (och det är FYRA olika sorters fågel och en fläskstek där på, just sayin')!
Jag fick min egen strumpa <3 (jag heter Matilda, mitt mellannamn, med barnen)
Jag fick ett headset och en Deathnote-skål av Darren. Han fick en nyckelring och en fickplunta av mig (och tatueringen, som sagt).
Det var en fin juldag, och på kvällen drog vi till Darrens föräldrar och drack en massa bubbly och öppnade paket där! (fotona nedan är från när vi åkte dig och åt Biff stroganoff 28/12!).
Här är vi ute och shoppar mat och dricka till nyårsafton, mysigt att ta en utflykt (ingen lockdown i staden mellan 23-28/12)!
Chicken shop!
Nyårsafton var lika mysig som de andra dagarna. Massa lek, titta på roliga filmer och tv-serier, spela spel etc.
Kunde inte fått en bättre sista-maten-2020: Parmo!!!! (Middlesbrough-specialitet, kyckling med gratinerad bechamel och ost ovanpå)
Fram med bubblyn vid midnatt! (och ja, barnen lyckades hålla sig vakna utan problem)
Läskigt att vara ute och se fyrverkerier, men inne var det mysigt <3
Första maten år 2021 var liknande en Christmas dinner, omnomnom!
Vår resa hem blev lååång. Ta en buss kl. 22.00, den kom fram till Heathrow airport kl. 06.00 (nej, jag lyckades inte somna).
Eftersom vi hade nästan 8 timmars väntetid tog vi in på hotellet precis vid flygplatsen (för vi är GENIER)
Massa drama som sagt när vi gick för att checka in 2 timmar innan avgångstid och de säger åt Darren att han måste ha ett negativt test för att få gå ombord. "Gå ner och gör det i testcentret" - "Hur lång tid kommer det ta?" - "Ca 3 timmar". PANIIIIIK.
Men det gick bra, det var inte så farlig kö när vi kom dit, och resultatet fick man efter bara 20 minuter. Vi fick ändå springa till vår gate, vi hann bara precis köpa frukost (de kollade BÅDA våra väskor. Tydligen måste man lägga upp laddningssladdar nu också på säkerhetsbandet!).
Skönt att komma hem typ 20 timmar senare...

Här är en bild som sammanfattar resan ganska bra, weeeeeeeeeeee!
 Hade jättekul, längtar tills flickorna kommer till Sverige eller vi åker dit igen. <3

Hemma + vinnaren!

Så. Nu är vi äntligen hemma, vi klarade det! Massa drama på flygplatsen, vi höll nästan inte på att hinna med flyget eftersom Darren var tvungen att göra ett COVID-test på plats, men det gick! Nu har vi (bokstavligen) landat lite, packat upp, lagt upp allt för mina nya kursen som startade igår. Jag ska hålla mig hemma i två veckor, men vi har ju undervisning på distans, så det går ju bra ändå. Så småningom kommer det bilder och rapport från England-resan, samt årets LISTA, alltså om året 2020.
Under tiden kan jag konstatera att 6 stycken duktiga läsare lyckades lista ut rebusen från den sista adventstävlingen för att sedan klara anagrammet SNLAÖEITKS = ÖNSKELISTA, bra jobbat allihopa! Jag lottade ut den lycklige vinnaren Alex, som kommer få en Trisslott! Kul att du har hittat hit till bloggen (supertrevlig kille)! Jag hör av mig till dig om hur du ska få den.

Tills vidare hoppas jag att alla mår bra, ta hand om er, var försiktiga! GOD FORTSÄTTNING!