Alan Rickman-maraton

Ända sedan Alan Rickman gick bort 14/1 har jag satt mig in på att se alla hans filmer. Det gick inte att få tag på Mesmer, Portraits in Dramatic Time, An awfully big adventure, Eye in the Sky, Judas Kiss (har sett tidigare dock), eller The Winter Guest (han är regissör med pytteliten roll bara), men annars har jag nu sett allt som Alan Rickman gjort (minus kortfilmer, omöjliga att hitta)!
För de flesta är han mest känd som Snape, men för mig kommer han alltid vara Metatron, i Dogma. De två roller jag äskar honom mest i är dock karaktären Colonel Brandon i Sense and Sensibility och rollen Phil Allen i Blow Dry (och såklart Gruber, i Die Hard).
Genom den eminenta sidan letterboxd.com (där man kan föra filmdagbok, skriva rescensioner och lista alla filmer man sett) har jag satt upp alla filmer jag sett i januari, med betyg. Allt som får över 3½ stjärna tipsar jag om!
Alla Alan Rickman-filmer är märkta med en röd prick innan titeln. Har filmen ett hjärta betyder det att jag gillade den, och finns det en symbol till höger om hjärtat betyder det att jag sett filmen tidigare. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback