Dag 7 - Föreläsningar

Vi har problem i vårt kök, eluttagen fungerar inte. De ska komma och kolla på det, men det betyder att spisen och kylen fungerar, men ingenting annat (typ micro och brödrost). Den här morgonen tänkte jag dock vara smart (eftersom jag köpt bröd att rosta) och tag in brödrosten på mitt rum. Fick dock inte igång den där heller. Jag tror att den är trasig, men korridorskompisarna säger att de har fått den att fungera. Oh well. Story of my life.
 
 
Idag var det soligt och härligt ute, helt sjukt hur det påverkar humöret! Jag testade en ny väg till skolan. Jag börjar bli duktig på den jag gått hittills:
Men den här är lite mer direkt på, framförallt slipper jag en jobbig jävla uppförsbacke vid Endcliffe Cres. Problemet är dock att det inte finns några affärer denna väg, om jag till exempel vill handla på vägen hem. Annars var det spännande med nya vyer!
Alla som känner mig det minsta vet att jag går vilse exakt hela tiden. Spelar ingen roll hur bra vägbeskrivning jag får, eller hur liten ytan är. Det som är bra dock i denna stad är att jag kan guida mig själv genom en stor ful grå byggnad som är ett sjukhus. Det ligger i närheten av The Student Union building, och då vet jag hur jag ska gå efter det. En jävla lättnad faktiskt (men med det sagt måste vi komma ihåg att jag ändå spenderar ca 30% av min tid till fots vilse här)
Jag lyckades hitta bra till min föreläsning för kursen Celtic Languages and Literature, an Introduction. Den var i Portobello Centre, som jag ju besökt dagen innan. Vi var bara 5 stycken där, men läraren sa att vi skulle vara 10 egentligen. Pratade med en engelsk snubbe som satt bredvid, han var trevlig. Han trodde att jag var från UK också, han blev jätteförvånad när jag sa att jag var utbytesstudent, yay :D 
Lektionen var intressant, jag gillar läraren. Hon påminde mig lite om mig själv, sån lärare som jag tror att jag kommer vara när jag är 60 år. Mycket jobb med denna kurs, två långa uppsatser och en tenta, men jag älskar språk så det kommer nog gå bra. Lite jobbigt, tycker jag, att ha 3 lektioner utspridda på tre dagar á la 50 minuter långa. Jag hade nästan hellre sett att de satt ihop någon dag..
Lektionen slutade kl. 12.50, gott om tid att lämna in min dator på service, köpa en ny laptop och äta lunch till nästa föreläsning kl. 14.00. Gick först till CICS (Computer nånting nånting Service), de skickade mig vidare till IC-byggnaden (Information nånting). Irra runt där lite, hitta rätt. Hon gav mig en usb-sticka med deras wi-fi, så jag installerade det på nytt och bam! Nu kunde jag logga in på internet på min laptop. Woop! Däremot så kunde hon inte laga min laptop, då var jag tvungen att gå till en PC Workshop. Ner och kolla på min favoritbutik, Cash Converter, efter deras billigaste dator (tänker att den får hålla ett år, sedan köper jag en ny i Sverige. Jag får ändå inte å, ä, ö om jag köper en dator här).
Hittade en liten nätt sak med Windows 7, som jag då kan förvandla till Windows 10. Nöjd. Däremot så hade de ingen bra scanner, bara en rätt dyr men jättestor, utan bläck. Ska kolla om man kan använda scanner på skolan, har en massa serier jag vill scanna in. Kom perfekt i tid till Portobello Centre, stod utanför dörren fem i när man bara dubbelkollar schemat, fast men redan vet platsen. Oops, hade kollat fel. Skulle vara i en helt annan byggnad på andra sidan stan (nej, men typ 10 kvarter bort iaf). Första gången jag klantat mig såpass, har annars varit väldigt duktig och på rätt plats med god marginal. Upp med kartan, se förvirrad ut, bli svettig som en gris, få ont i benen, hitta byggnaden, gå fel, gå in i fel sal (jag skulle till Lecture Theatre 2, jag tänkte att det skulle kunna vara Lecture Theatre B, silly me. De räknade matte på tavlan), gå runt till ingången du var först, inse att det är rätt väg, hitta din sal, sätt dig utan att göra för mycket oväsen. Här var det en riktig föreläsning, ca 70-80 personer lyssnade på en lärarinna med väldigt behaglig Manchester-dialekt. Hon pratade om just dialekter, ämnet är Varieties of English. Kändes bara som en upprepning av min kurs "Sociolingustics", men det är ju intressant, så varför inte.
Efter detta gick jag långa vägen hem, handlade riktigt mat för första gången. Trött, chilla på rummet med Netflix (höh). Orkade inte koppla in min lilla dator förrän på kvällen, tog ett år att installera Windows 10. Tog ännu längre tid att försöka få internet på min Xbox One genom den lilla datorn. Gick inte alls faktiskt. Typ hela poängen varför jag skaffade den, så suck! Gjorde en snygg attrapp med min stora trasiga laptop iaf, Macgyver style, så det gick att spela Gears, yaaay! Använde också ugnen för första gången när jag gjorde en köpt pizza. Satt och åt och lade patiens i köket medan jag väntade, känner mig duktig och social (även om bara två av fem kom in och pratade). Spelade mest hela natten, var askul. Denna dag var en bra dag <3 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback