Dag 2 - Orientation

Vaknade före väckarklockan, som vanligt, men låg och drog mig. Gjorde mig iordning, gick ner i baren för att käka frukost (ingår i bokningen).

Blir förvirrad över vad man får beställa och det slutar med att jag bara tar toast (med sylt) och juice. Gott iaf.
 

 Första grejen på agendan var en "Welcome to the University", kl. 09.15. Eftersom byggnaden ligger precis bredvid min byggnad gick det snabbt att hitta (men ja, frågade i receptionen vart the auditorium var, istället för att irra omkring själv ett tag).

Satte mig längst fram (annars kan jag inte se skärmen, bra att glasögonen kommer snart!). Mark, och sedan Olivia, hälsade alla välkomna och gav lite instruktioner, sessionen övergick i "University Support Services", där de förklarade de olika institutionerna för oss. Jag fick ett välkomstpaket med en måltidsbiljett, vristband, schema för orienteringen och en klisterlapp att skriva namn och land på.

Efter dessa föreläsningar drog vi i samlad trupp till "Bar One" (tydligen ett ställe där man kommer hänga. Billig dricka, karaoke på torsdagar, event varje vecka osv.) Kl. 10.15-11.15 var det "Speed Chatting and Ice Breakers". Bilda grupper på 10 personer, ställ er 5 stycken på två rader mitt emot varandra, sedan var det som speed-dating, prata i 1 minut, sedan byter man. Lite rörigt, ibland tog det 5 minuter innan de sa byt (då hinner man faktiskt få slut på saker att säga), ibland kändes det som några sekunder bara. Pratade med lite roliga människor iaf, folk har verkligen kommit från hela världen för att läsa alla möjliga ämnen, kul. Efter detta delade vi in oss i stora grupper, kanske 50 personer per grupp (vi är runt 150-200 Study Abroad/Erasmus studenter) och gjorde en övning där någon stod på en stol och sa saker som "Alla som är från Europa", "Alla som gillar att åka skidor" osv, och så skulle man huka sig om det hen sa stämde (och var man redan nere på huk skulle man ställa sig upp). Man fick ont i knäna efter ett tag, och de stackars ledarna var inte så väl förberedda, de hördes dåligt och kom inte på nånting att säga (och attackerade stackars utbytesstudenter att göra det i deras ställe). Jag borde väl ha hoppat in, men jag hade redan tre bra vänner som jag pratade med, två fransyskor och en österrikare.

 

Mindre grupper igen, ställa oss i ring (med ett biljardbord i mitten) och göra charader. Ledaren plockade fram mig och bad mig vara "ett träd". Inte så lätt. Jag föreslog att det var bättre med verb eller adjektiv, så vi gick runt och gjorde det ett tag. Inte så lyckat, folk var såklart blyga och ledaren kom inte på några ord. Sedan, i ring, sa man igen saker som "Alla som gillar jordgubbar", och så skulle alla som gjorde det byta plats med varandra. Igen, folk kom inte på nånting, lite dumt. Men kul ändå. Kl. 11.15 var det "Campus tours", jag hade blivit tilldelad grupp 5 genom mitt orienteringspack, så jag och alla andra med grupp 5 följde efter en ledare (Dave?) genom stan för att kolla på en massa universitetesbyggnader. Jag hade redan tagit touren dagen innan, så jag lärde mig inte så mycket, men det var nyttigt ändå. Fick lite insider-information. Gick och pratade hela turen med min nya vän Mathias, från Finland. Vi diskuterade deras skolsystem (de är ju ansedda att ha den bästa skolan i världen), intressant! Och trevlig snubbe. Efter turen var det lunch. Jag drog till min Saintsbury's och köpte en macka, som jag åt på rummet och chillade, såg film, ritade. Tog en tupplur igen (jag sover otroligt mycket här, är trött mest hela tiden, fattar inte varför!). Känner mig duktig som drog mig ut till en "Welcome reception" kl. 19. "A formal - but fun! - welcome to the University. This free event will include dinner and a ceilidh (traditional Gaelic dancing - no experience needed!)". Yup, det var gratis middag som avgjorde.

Kommer dit då hälften redan satt sig. Känner gamla matsals-ångesten kicka in när jag ska sätta mig, men det gick bra, hittade Mathias vid ett bord. Lärde då känna en tjeckiska, en finska, en australiensiska och en tysk (svårt med namn dock!), vi satt och pratade och hade trevligt. Det bjöds på antingen fish and chips, eller vegetarisk pizza. Tyvärr satt vi så länge innan vi gick och hämtade mat att fisken tog slut. Så det blev pizza och pommes frites. Svingott, jag var inte ledsen.

När det var dags för att dansa satte vi alla stolar och bord mot kanterna av salen, och Mathias och tysken gick för att dricka öl istället. Jag stannade modigt. Det var live musik till, stackars musiker, vi var inte så bra alltså. För mig var det lätt, vi har gjort typ samma sak hundra gånger i Sverige (eller, Kyrkskolan). Ställ er mitt emot varandra, ta fyra steg fram, fyra steg bak, sväng runt varandra, gör bågar med armarna, låt folk gå under, långdans i stor ring med allihopa, armkrok, gå in, gå ut, snurra runt varandra. Basic.

Men många tyckte att det var väldigt svårt. Framförallt så var det svettigt, och långt! I pauserna sprang alla till vattenkannorna och viftade bort svetten like crazy. Det var kul iaf, man skrattade mycket. Jag dansade mest med partnern Matthew, från Hongkong (som jag även talade med på "speed-datingen" tidigare på dagen). Fort hem och duscha när vi var klara, i säng, såg en rysare på datorn (hur jag nu lyckats ladda ner den. Jag visste inte vad det var). Somnade vid 23.30. It's been a good day.


Kommentarer
Postat av: anna

http://www.svtplay.se/video/6182649/score-spelmusik-med-sveriges-radios-symfoniorkester/score-spelmusik-med-sveriges-radios-symfoniorkester-avsnitt-1

får du 1 timme inom 22 timmar över, fram till lördag 00, natt mot sön, kika på detta, spelmusik till Nintendo osv i en cool unik show . ) tänkte på dig direkt hehe kram anna

2016-02-06 @ 01:37:28
Postat av: anna

hinner du ej se nu finns lite klipp på tuben

e de nåt för dig tro? : )

https://www.youtube.com/watch?v=hnXD6FRZtn0

2016-02-06 @ 01:38:59
Postat av: anna

åååh hittade allt från kvällen här också! så nu kan du nog se när du vill, om det inte är nån som tar bort det från youtube pga upphovsrättslagar o annat svtTJAFS

lite försnack, sen hela magiska showen
hoppas du gillart

https://www.youtube.com/watch?v=-PkdLMIz-Ys

2016-02-06 @ 01:41:09
Postat av: Fanny

Tack Anna! Ska definitivt kolla in det så fort jag får ordentligt internet! (vilket jag hoppas blir idag!) <3

2016-02-06 @ 13:17:59
URL: http://fannicklas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback