Dag 18 - Durham!

På lördagen gick jag upp tidigt för att ta en buss kl. 8 från The Student Union till Durham, en stad i norra England. Lagom bakfull, svärande åt mig själv för att jag drack dagen innan.
Vi kom dit vid 11.00 och hade då 6 timmar på oss att upptäcka (den pyttelilla) staden. Eftersom jag inte kände någon och gillar att upptäcka saker i min egen takt drog jag snabbt ifrån alla och gick in till centrumet av staden.
Kollade i affärer, mådde illa på en parkbänk, fotade, shoppade lite, satt och vilade igen, gick åt fel håll, fotade osv. Jag älskar staden, den är jättefin! (vilket tror jag bara bevisar att jag älskar alla brittiska småstäder eftersom jag älskar de jag varit i: Swansea, Sheffield, Durham).
Här ser man Durham Castle till vänster, och Durham Cathedral till höger. Deras turistattraktioner.
 
Durham Castle, som de nu har gjort om till Universitet! Vi var alla väldigt avundsjuka vilka fina lokaler de studerar i!
Käkade lunch på puben "Fighting Cocks", med riktig brittisk pub-mat, kul! (Tog dock inget läskigt, som Yorkshire-pudding eller dylikt)
Hittade bästa affären i stan, en spelbutik :P Bra priser, trevlig personal, sweet!
Spenderade nog mest tid i en liten saluhall med en massa roliga stånd. Köpte dock inget där inne utom ett par Stephen King-böcker
Dagens köp:
Stod och lyssnade närmare 20 minuter på en kvinna som stod och sjöng på gatan med inspelat komp i högtalare. Hon var fantastiskt bra, gav £2.30 för något som borde vara en slutsåld konsert. Jag var tvungen att stanna när jag gick förbi för hon sjöng en av mina favorit-Disney-låtar, som inte är så populär ("Reflection", från Mulan). Typ det bästa med Durham-trippen ^^
Drog såklart till Durham Cathedral, dit horder av människor drar för att se inspelningsplatser till de två första Harry Potter-filmerna. Vacker sak, "the greatest Norman building in England, perhaps even in Europe". Även några fasad-shoots ska finnas, måste se om filmerna!
Tyvärr var The Chapter House (dörren till höger nedan) stängt, McGonagalls kontor, men jag var iaf och kollade på en karaktäristisk korridor + uteplats jag känner igen väl :P
Här är ett par klipp som är inspelade därifrån, iiiiiih
Katedralen i lego:
Efter att ha dragit ut på tiden och gått runt en hel del började jag tröttna. Det var en tipspromenad med isskulpturer genom stan, jag hittade alla och det var lite kul.
Efter att konstaterat att deras Museum and Heritage Center var stängt (eller, jag fick inte upp dörren, jag hoppas att det var stängt) hittade jag första bästa kafé där jag kunde sitta de två sista timmarna innan bussen gick och käka tårta och rita serier. Också trevligt :P
Var en av de första att komma tillbaka till bussen, satte mig längre bak den här gången, och vid ett fönster. Fick genast sällskap av en fransyska som såg att jag hade en Gryffindor-halsduk. Vi pratade hela bussfärden om Harry Potter, musik, Sverige, Frankrike, superhjältar, filmer, böcker, språk, livet, historia osv. Svinkul, yay! Det sjuka är att jag bara tog hennes efternamn, och jag skulle hitta henne på FB när jag kom hem, men jag kan inte, eftersom hennes namn är för vanligt. Doofus. Hoppas att jag stöter på henne på Universitetsområdet nån gång :/
 
Var iaf lagom trött när jag kom hem, det var en trevlig dag! <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback