Dag 17 - Fanny, the entrepreneur

Det hände absolut inget nämnvärt på dagen den fredagen, men på kvällen så drog jag till Endcliffe Bar för att käka (eftersom det inte fanns nånting att äta hemma och klockan var 20.00 och jag var jävligt hungrig).
En snubbe som jag kommer ihåg från Orienteringen första veckan kom fram till mig precis när jag kommit in och ba' "Du, vi har ett event där borta, det är gratis mat och en gratis drink för varje "business idea" du kommer på, vill du vara med"?. Eh, ja tack! 
Så jag satte mig där borta och började läsa drinklistan. När det satt sig lite folk (inte mer än 10-12 pers), så kommer snubben och stoppar en mick i min hand och sa att jag skulle börja! "Eeeeh, what now"? Jo, då ska jag stå framför en jury på 3 personer och pitcha min idé på en minut, eller mindre. Hah, jag hade trott att man typ skulle skriva ner dom. Oh well, en gratis drink var på spel, jag gick upp och pitchade den första idén som poppade upp, en gräsmaskin som är som en trehjuling, för barn. (inte alls snodd från SEB:s reklamfilm, vad pratar du om! xD). Sjukt läskigt, jag darrade lite på rösten, men det var absolut inte svårt att prata i en minut. Jag gjorde jävligt bra ifrån mig (men glömde den bästa fördelen med uppfinningen, att den är miljövänlig!). 
Jag hämtade min pint Somersby Cider och blev serverad pizza och pommes frites helt gratis. Så jävla sweet. Man fick vara uppe och pitcha hur många idéer man ville, så efter lite mer självförtroende (läs cider), gick jag upp och föreslog en tracker-grej för att hitta sina nycklar. Man stoppar ett litet klistermärke ("smaller than a 5 pence coin") på sin mobil, sedan kan man aktivera trackern som gör att nycklarna (eller vad man nu tappar bort ofta, plånbok/glasögon/whatevs) ger ifrån sig ljud, något man valt själv, typ sin favoritlåt. Jag nämnde en studie som visade att 95% av människor mellan dessa åldrar har mobilen mindre än en meter ifrån sig 24 timmar om dygnet bla bla. Väldigt profesionellt.
En till pint! Den här gången någon konstig blackberry cider, jättegod. Jag blev mer och mer självsäker (läs full), så jag hade en massa idéer jag ville gå upp och göra (och let's face it, folk hade ganska puckade idéer jämfört med mina, ibland tänkte jag att jag hade en chans att vinna prispengarna på £100). Pratade med dem på bordet bredvid, de hjälpte mig med min engelska (eftersom Nicklas som jag försökte sms:a med inte fattade hur man slog upp ord i en ordbok, haha!)
(jag fick gå över och fråga om samma ord tre gånger btw, för jag glömde bort vad det hette hela tiden :S)
 
Sista idén jag hann pitcha var ett portabelt strykjärn, "The Ironator", som man kan använda direkt på kläderna när man har dem på sig. Jag var sjukt bra, haha. Trivdes väldigt bra där upp :P Det var aldrig mer än 30-35 pers som kollade, men hela lokalen kunde höra en. Sen plötsligt avslutade de tävlingen och juryn rådslog om vem som skulle vinna, och vem som skulle komma tvåa (£25 i pris). Jag satt och försökte dricka upp min tredje pint (I'll tell you, allt blir lite roligare ensam när man är full, jag satt och sjöng med i låtarna och fnittrade resten av kvällen (inklusive när jag var hemma och spelade tv-spel) åt en affisch jag såg över bardisken med bild på en pizza, och texten: "You wanna pizza me?").
Till slut annonserade de vinnarna. Tvåan ("The Genius-price") blev en snubbe som kom på en papperskorg med hjul, som man styr med en fjärrkontroll så att man "inte behöver resa sig när man tittar på fotbollsmatchen när man ska slänga sin ölburk". Han som vann kom på "Tinder for dogs", då en person som ska adoptera en hund får swipa vänster respektive höger och kan således bli ihopmatchad med hundar från adoptionscenter, och ha kontakt med dem, och till slut adoptera hunderna. 
Två av jurymedlemmarna kom fram till mig efteråt och sa att jag var jättebra och borde komma tillbaka med mina idéer nästa gång *stolt*. Det var en jävligt kul afton, så glad att jag råkade snubbla in där, och hey, tre gratis cider och gratis middag är inte fel! Plus att jag träffade lite trevliga människor. Nästa event är i mars nång gång, jag ska fundera ut några bra idéer tills dess och vara lite mer förberedd ;)

Kommentarer
Postat av: Johan

Modigt att gå upp! Men vad gör man inte för fri sprit :D

2016-02-22 @ 22:56:37
Postat av: Linda

SKitbra jobbat vännen <3
Du är the QUEEN of GREAT ideas!!! =D

2016-02-23 @ 00:03:35
Postat av: Carlsson

Iskallt! Jag skulle älska att se en version av Dragons' Den där deltagarna, och gärna investerarna också, är lite påstrukna. Inte så de är drängfulla, men så där skönt salongsberusade så idéerna flödar. Man kan prototypa det i sammanhang som ditt, där en oberoende jury mäter rimligheten i idéerna i relation till hur mycket man druckit, vid vilket klockslag man uppnår lokalt maxima i smarta affärsidéer.

2016-02-23 @ 11:34:35
Postat av: Johan

Carlsson, bra idé. Titel: "Shut up and take my money".

2016-02-23 @ 20:50:46
URL: http://kerfuffle.se
Postat av: Fanny

Johan: EXAKT min tanke

Linda: Thank you sweeetie! <3

Carlsson: Det var typ så det var, ju längre tid det gick (och ju fullare folk blev) desto dummare blev förslagen och desto mer gillade juryn dem ^^ Bra titel där av Johan också!

Kram guys!

2016-02-23 @ 21:42:31
URL: http://fannysjoblom.se
Postat av: anna

wow va kul o modigt o man riktigt känner din glädje i texten, du är så bra på att förmedla : )

2016-02-24 @ 03:49:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback