The Holocaust (1978)

Är för tillfället ensam hemma då Nicklas är på shooterträff på SuperMotaro. Jag är andra dagen in i min migrän och har även så ont i halsen att det känns som att varje gång jag sväljer försöker jag få ner en kiwi.
 
Man får roa sig bäst man kan dock, jag har sett miniserien "The Holocaust" från 1978. 4 avsnitt á 1½ timme långa, många bra skådisar, bland annat Meryl Streep.
Man får följa den judiska familjen Weiss innan och under andra världskriget. Visst, det handlar om de hemska koncentrationslägrena och grymma SS-officerare, men det är även mycket man inte läser om så ofta. Man får följa en ung, human advokat som bara går med i armén för att han behöver ett jobb. Långsamt blir hans uppgifter bara värre och värre... Hur gick det till, och hur förklarade man användandet av just gas?  Vad gjorde judarna för att göra motstånd?

Många människor blir porträtterade som fanns på riktigt, de använder även äkta foton och videos så det blir nästan som en dokumentär. Se såklart bara serien om du har magen för det, men främst handlar den om kärleken den här familjen känner för varandra när de bara försöker vara tillsammans (och överleva). Så jävla bra!
Imdb
Trailer
Trackback