Ett par recept

Jag har blivit ombedd att lägga upp receptet på LCHF-desserten som jag lagade åt mamma på hennes födelsedag i måndags. Det kan jag absolut göra! Passar då även på att tipsa om den gluten- och laktosfria chokladtårtan jag gjorde ockå ;)

250 g hallon
2 dl grädde
100 g smör
400 g mörk choklad (minst 70%, jag tog 85%)
Pistagenötter/Valnötter/Jordnötter

Lägg 250 g hallon i fyra vinglas eller andra vackra glas (alternativt i en mindre form, så blir det om en kaka).

Koka upp grädden och smöret i en kastrull. Rör under tiden så att smöret smälter. Ta kastrullen från värmen.

Bryt den mörka chokladen i mindre bitar och lägg i grädden så chokladen smälter.

Häll chokladsmeten över hallonen.

Hacka önkade nötter (jag tog valnötter, jordnötter och sötmandlar) och strö över glasen/kakan.

Ställ i kylen och låt stelna.

Njut av tillsammans med en klick lättvispad grädde!


Tårtan
150 g mörk choklad (jag tog 85%)
1 msk smör
1 1/4 dl socker
3 ägg
½ dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
Pistagenötter/Valnötter/Jordnötter

Glasyr
25 g smör

50 g mörk blockchoklad
1 msk kakao
1 dl grädde


Tårtan

Sätt ugnen på 175 grader.

Smörj en liten form (ca 16 cm i diameter) med smör.

Smält chokladen i en tjockbottnad kastrull med smör. Rör tills allt smält.

Lägg till socker och salt - sänk temperaturen! Fortsätt röra tills sockret löst upp sig.

Dra bort pannan från plattan och tillsätt ett ägg i taget. Skaka i kakaon och tillsätt vaniljsockret. Smeten ska nu vara glansig och "len".

Häll smeten i formen och ställ den i ugnen i ca 25 min (hellre för kort tid än för länge). Låt den sedan svalna.


Glasyren

Koka samman chokladen, grädden och smöret i en kastrull. Tillsätt kakaon. Låt svalna innan du breder den över kakan.

Hacka önskade nötter och strö över glasyren innan den stelnat (jag tog valnötter och sötmandlar).

Garnera med hallon och avnjut med vispad grädde.

(Och för att få den glutenfria tårtan laktosfri (som jag gjorde) byter man bara ut smöret till margarin eller laktosfritt smör och grädden till laktosfri grädde.)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback