200 seriestrippar! =O

Det är lite av ett jubileum! Serien jag lade upp igår var nämligen den 200:e  strippen jag ritat med "Fannicklas" (eller som den kallades när den först startades: "Nick the Dick and I").
Här tänkte jag lägga upp några svar på frågor som har ställts till mig från folk under de 15 månaderna, 18 dagarna och 16 timmarna (tiden jag spenderat med serien). Om du undrar något är det bara att kommentera, så lägger jag in svaret på den sen ;)
Hur kom serien till?
Det började med att jag ville ha ett par stora serier uppsatta på väggen. Så jag satte mig ner och skrev upp några roliga scenarier, dumma saker Nicklas sagt eller kunder gjort, och ritade upp 12 stycken. Sedan kom jag på fler idéer, och vi skaffade en scanner. Jag började lägga upp dem på en hemsida, de blev omtyckta. Sedan har det bara rullat på.
Hur kom ni på just "Fannicklas"?
Vi ville ha något att kalla oss båda två tillsammans så vi testade att lägga ihop namnen bara. Fanny & Nicklas. Fannicklas tyckte vi var ett bättre alternativ än Ninny ;)
Hur sanningsenliga är serierna egentligen?
Ja, låt mig säga såhär: Alla serier som inte handlar om talande objekt eller djur (då jag inte kan veta vad de tänker) bottnar i, eller är direkt citerat, från riktiga situationer. Men man ska alltid ta dem med en nypa salt.
ÄR kunderna verkligen sådär dumma?
Särskilt jobbstripparna ser jag till att ha exakta. Det är ingen idé att hitta på dem tycker jag, det händer så mycket kul ändå =)
ÄR kunderna verkligen sådär dumma?
Särskilt jobbstripparna ser jag till att ha exakta. Det är ingen idé att hitta på dem tycker jag, det händer så mycket kul ändå =)
Hur lång tid tar det att göra en serie?
Det är lite olika. För ett år sedan tog det en timme, minst. Nu kan jag göra en decent stripp på en halvtimme.
Hur stora är serierna i original?
I ett halvår gjorde jag lika stora serier som jag har på väggen, 27 cm på längden och 8 cm på höjden. Då fick jag bara plats med två strippar per (liggande) A4. Idag är serierna 18.5 x 5.5 cm, fyra stycken på ett A4.
Använder du något speciellt program när du ritar?
Nej, jag gör inte det. Jag ritar helt för hand och redigerar i Paint bara. Men det är väldigt otillräckligt så Photoshop ska införskaffas inom kort.
Hur stor del i projektet har Nicklas?
Utom att han är min inspiration och hjälper till att komma på serier så brukar han göra rutorna ibland, fylla i stora områden med svart, sudda, scanna och hjälpa till att redigera. Alltså en hel del ;)
Är det inte jobbigt att lägga upp så privata saker som alla kan se?
Det klart att vissa saker är lite privata, men varken jag eller Nicklas har någonsin tyckt att det varit jobbigt. Man ska ha lite självironi tycker jag.
Varför lägger du upp så få serier nu?
Jag har valt att trappa ner på serietecknandet nu under sommaren. Det är tidskrävande och jag vill inte att alla idéer ska ta slut. Förhoppningsvis så laddar vi upp med en massa nya idéer nu ett par månader och så sätter jag igång igen till hösten!
Vilka serier läser du själv?
Jag läser ElvisNemi, allt jag kan få tag på av Jan Romare, Ensamma MammanGarfieldTintin och många fler.
Vilken stripp är DIN favorit?
En av de första jag gjorde; Flodhästen. Härligt surrealistisk med en knorr på slutet som får folk att tänka "Huh?".
Varför har du alltid större bröst än alla andra?
Det är en av fördelarna när man är tecknaren, att få bestämma sånt ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback