Ritövningar

Jag har länge tänkt börja med detta projekt, men tyckt att jag varit för upptagen. Nu banne mig är det dags. Jag har pratat om att göra en "ritövning" varje dag, innan jag börjar min arbetsdag. Många tecknare eller illustratörer gör det, inte bara för att värma upp handen utan också för att öva sig på att måla saker realistiskt och på så sätt bli bättre. Jag tänkte skriva ner olika saker att rita på en massa lappar och sedan lägga ner i en hatt-(ish). Varje dag så drar jag en lapp och ritar det som står på den! Då behöver jag aldrig sitta och slösa tid och tänka på "Vad ska jag rita idaag..?"
Exempel på en ritövning kan vara att måla händer, rita av Brad Pitt, ett självporträtt, en sommaräng, en pinuppa, ögon, någon som äter, skor, ett flygplan, en stillbild från en film, ett höghus, en människokropp, spagetti och köttfärssås, hösten, en vinflaska, ett mänskligt hjärta, en nyckelknippa, fötter, en hund, en person som dricker kaffe, en cd, ett dukat bord, ett lik, någon som gråter, en fiol, en sommarstuga, Harry Potter, ett oroligt hav, någon som lagar mat, en skärgårdsbåt, en folkmängd, en kattunge, gardiner, en vas med blommor, en baby osv. osv.

Jag kommer öva på perspektiv, skuggor, färgläggning och måla att som det ser ut i verkligheten. Bara nyttiga saker! Efter att jag ritat grejen, om är nöjd med den, lägger jag upp den på bloggen. Då får ni se något vackert och jag får något att blogga om. Win-win for all! Har du något förslag på ritövning till mig? Spelar ingen roll om det är något litet eller stort, lätt eller utmanande. Vad vill du se mig rita? Kommentera! Wish me luck! ;)

Kommentarer
Postat av: Miss Lie

En enhörning, älva, troll eller något annat magiskt :)

2012-01-28 @ 00:44:06
URL: http://delavmittliv.blogg.se/
Postat av: nissling

Rita av Brad Pitt från filmen Sju år Tibet, där är han som snyggast. ;)

2012-01-28 @ 14:38:56
Postat av: Anonym

Disneyfilmer, eller figurer från disney!

2012-01-29 @ 01:33:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback